NULL Skriv ut sidan - SV: Vilken sorts uniform kan det vara

Anbytarforum

Titel: SV: Vilken sorts uniform kan det vara
Skrivet av: Hans Högman skrivet 2019-10-31, 06:37
Uniformen på första bilden känner jag inte till men av märket i mössan skulle jag tro att han var anställd vid SJ.
Uniformen på sista bilden ser ut att vara artilleriets attila m/1873 som användes av artilleriets officerare. Artilleriets manskap använde attila m/1872. Attilan var tillverkad i mörkblått kläde och hade ett svart snörliv på bröstet med tre lodräta knapprader. Attila m/1873 hade tio knappar på varje knapprad medan attila m/1872 hade sju knappar på varje knapprad.
Kragen hade olika färg beroende på artilleriregemente. Det är svårt att avgöra färger på svartvita foton men kragen på bilden är ljus. Wendes artilleriregemente bar vit krage och Göta artilleriregemente gul.
I Digitaltmuseum finns följande information om fotografen: Oscar Rylander (1866-1951) arbetade i en ateljé i Uppsala och på andra platser i Sverige, men etablerade sig i Eksjö den 20 maj 1889. Han var verksam i Eksjö 1889-1920. Han hade också verksamhet i Kristianstad och i Jönköping. Filialer i Åhus och i Mariannelund. År 1896 utnämndes han till hovfotograf.
Wendes artilleriregemente var förlagd i Kristianstad så troligen tjänstgjorde personen i uniformen vid detta regemente då även fotografen verkade i staden.
Uniformen på din bild i mitten är svårare att identifiera då man ser så lite av den. Men då även detta fotografi är taget i Kristianstad så skulle jag tippa att uniformen på mittenbilden är artilleriets kollett m/1872. Kollett m/1872 bars till daglig dräkt vid artilleriet, var mörkblå och hade en knapprad med åtta knappar. /Hans