NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2019-10-30, 17:56
Hej!

Mina anor Harald Jonsson och hans hustru Catharina Olofsdotter fick följande barn som jag känner till:
Sven Haraldsson, född 1705-04-15 i Stora Munkebo, Järpås (R)
Britta Haraldsdotter, född i september 1707 i Vedum, Järpås (R)
Maria Haraldsdotter, född i mars 1710 i Vedum, Järpås (R)
Elsa Haraldsdotter (min ana), född i september 1712 i Vedum, Järpås (R)
Olof Haraldsson, född 1715-04-01 i Årebo, Fyrunga (R)
Karin Haraldsdotter, född 1718-04-18 i Årebo, Fyrunga (R)
Jonas Haraldsson, född 1722-04-01 i Årebo, Fyrunga (R).

Harald Jonsson och hans hustru återfinns i mantalslängderna under Årebo i Fyrunga under åren 1714-1729. I mantalslängden år 1730-1732 står att Harald Jonssons änka samt sonen Sven Haraldsson bor under Årebo. År 1733 återfinns sonen Sven Haraldsson under L. Skogbo i Tråvad (R).
Eftersom Fyrunga inte har några dödböcker för åren 1724-1750 har jag inte kunnat hitta Harald Jonssons dödsnotis, och inte heller hans hustru.

Jag har heller inte hittat någon vigselnotis för Harald Jonsson och hans hustru.

De dopvittnen som nämns på barnens dop är bland andra kvartersmästaren Lars Buus på Brokvarn, Arvid Jonsson i Korpegården, Järpås (R),Börje Jonsson i Korpegården, Anders Larsson i Korpegården, Bengt Svensson i Lilla Munkebo, Järpås (R), Helena Papegoja, Hustru Ingrid i Korpegården,  piga Margareta Persdotter i Korpegården. Vid de tre sistfödda barnens dop i Fyrunga nämns bland andra dopvittnena Måns i Skumpagården, Lars i Skumpagården samt hustru Maria i Skumpagården. Andra dopvittnen som nämns: Sven Kart, Måns i Årebo, pigan Britta i Årebo, Hustru Christina (samt?) Elisabeth Hulthén (Hylthén?).

Känner någon till anorna till Harald Jonsson och hans hustru Katarina Olofsdotter? Och vad är relationen till Måns, Lars och Maria i Skumpagården, Jung (R)?.

Vänliga hälsningar
Helena Johansson