NULL Skriv ut sidan - Gruva i Alaska

Anbytarforum

Titel: Gruva i Alaska
Skrivet av: Eva Söderström skrivet 2019-10-27, 09:52

Karl Eriksson (Carl Erickson) född 1888-04-18 från Hackås i Jämtland utvandrade till USA år 1907. Han kom till Alaska och började leta guld. År 1911 eller kanske något år tidigare köpte han ett markområde på 80 acres för att utvinna guld. Han köpte även maskiner för att bearbeta gruvan. Eventuellt gjordes de här investeringarna tillsammans med en eller två kompanjoner. Efter att ha hittat en hel del guld såldes gruvan så småningom. År 1918 hade Carl gift sig och flyttat till Seattle.


Jag har försökt hitta något arkiv eller register där Carls innehav av markområdet i Alaska finns registrerat som det gör med annan fast egendom i USA. Jag vill gärna veta när han köpte det, var det var beläget och när han sålde det. Tyvärr har jag inte lyckats hitta något sådant arkiv i Alaska. Kan någon ge mig ett tips om hur jag kan komma vidare?


I census 1910 fanns Carl i Ophir. Platser han nämner i brev till Sverige är Ophir Creek, Swift Creek och Long Creek alla belägna söder om gruvstaden Ruby vid Yukon-floden.


Mvh
Eva