NULL Skriv ut sidan - SV: Family Search

Anbytarforum

Titel: SV: Family Search
Skrivet av: Maj-Len Ahlskog skrivet 2019-10-26, 16:03
Vad konstigt och otacksamt! Men du skulle ju kunna skriva direkt till den som ändrade och förklara varför ditt är rätt.


Det var en person som tog bort farsnamnet som jag lagt till i förnamnsrutan (i efternamnsrutan stod gårdsnamnet) och skrev att patronymics inte var förnamn. Jag svarade att de inte var efternamn heller. Det finns ju ingen ruta för farsnamn. Alltså blir farsnamnet antingen ett andra förnamn eller - om inget efternamn/gårdsnamn är angivet - ett efternamn.


Jag tycker att det är viktigt att farsnamnet alltid står med. Annars kan man blanda ihop Anna Johansdotter med Anna Jakobsdotter. Men lika viktigt är att gårdsnamnet står med så man kan skilja alla Johan Johanssöner från varandra. Men i motsats till farsnamnet kan gårdsnamnet ändras så då får man ta med alla varianter.


Ibland står det fel men felet är i kyrkboken, dvs prästen har skrivit fel. Ska man ändra då eller inte i FamilySearch? En man var gift med en Margeta Jonasdotter och fick flera barn med henne. Men mitt i barnraden stod ett barn med Margeta Jakobsdotter. Visserligen kan man tänka sig att mannen var otrogen och gjorde barn med en annan kvinna. Men han skulle aldrig erkänt det så det kommit in i kyrkboken.