NULL Skriv ut sidan - Söker Anders Håkansson Ståhle/Ståle

Anbytarforum

Titel: Söker Anders Håkansson Ståhle/Ståle
Skrivet av: Jan Wikander skrivet 2019-10-25, 19:25
 Är det någon som har denne Anders i sin databas eller uppgifter om honom?
Lumpsamlaren Anders Håkansson Ståle dog 4 Mars 1838 i Bräkne-Hoby (men är införd i Backaryd (K) Kyrkobok F:01 Döda 1791 - 1861 sida 169). Han var 58 år, vilket antyder att han borde vara född ca 1780.
Eftersom han var kringvandrande så har jag inte hittat honom i någon husförhörslängd och därför ej någon ledtråd om var han är född.
Jag har gått igenom Rötters anbytarforum när det gäller Ståhle-släkten (kopparsmeder) men inte hittat någon förbindelse. Jag har dock en känsla av att "min" Anders Ståhle hör till Blekinge-släkten. Eftersom Anders står uppförd som Håkansson så borde faderen heta Håkan. Jag har inte sett namnet Håkan i Kopparsmedsläkten, men därimot Henrik/Hindrik.

Anders var gift med Kerstin Persdotter f ca 1793. Hon förekommer ej heller i någon husförhörslängd? Hon bor antagligen i Bäckasjögärde, Backaryd en längre period, føre det att uppges bo i Harkniven, Bräkne-Hoby 1849 då hennes son Abraham (1826-1865) blir satt i fängelse på Karlsborg fästning (Karlsborg Garnisonsförsamling (R) A:12 1846 - 1860 Bild 114 / Sida 97).
Av de 6 barn som Anders och Kerstin uppges ha, har jag hittat 4 stk:
Abraham 1826-1865
Anders 1827-1837
John 1837-1880
Nilla 1829-1887 (min mm mm) I Hoby dopbok anges Nillas fader heta Hans Åkesson, saltpetersjudare. Min forskning, så långt, indikerar att prästen har skrivit fel namn, och yrke, på Nillas fader. Just nu pekar indisierna på Anders H Ståhle, men jag vill gärna ha lite mer uppgifter.

Det skulle uppskattas mycket om någon, eller några, kunde ge information så att pusselbitarna kan sättas på riktig plats.

Mvh
Jan W