NULL Skriv ut sidan - "Intagen Barnhemmet, Sthlm 1861"

Anbytarforum

Titel: "Intagen Barnhemmet, Sthlm 1861"
Skrivet av: Inga-Lill Bergkvist skrivet 2019-10-22, 07:48
Min morfars far Olof Henric Larsson född 21 juli 1861 Adolf Fredrik, Sthlm. Okända föräldrar. Omhändertagen av Pro Patria. Modern 36 år enl. FB. Hittade Anna Christina Larsdotter i Barnhems arkivet på Stadsarkivet i Stockholm. Står som moder till Olof H i inskrivningsdokument på Barnhuset i Stockholm. Min fråga är hur man kan utläsa om Anna Christina var biologisk mor eller fostermor? I dokumentet står det att Olof H var intagen på Barnhuset mot 100 riksdaler den 4 sept 1861. "Moder ogifta Anna Christina Larsdotter" I kolumner står "Utlemnad till Anna Christina.(en summa).. under rubriken "Årligt underhåll". 1862 likaså, då 78 riksdaler. Senare "beviljad belöning, 4 .." Får flera "belöningar, den sista 1875, 20 riksdaler. Jag har i husförhörslängder funnit Olof H boende tillsammans med Anna Christina på flera adresser på Kungsholmen i Sthlm. Anna Christina dog 1878 på Serafimerlasarettet . Olof H bodde då med mostern Maria Sofia, blev senare plåtslagare, gifte sig och fick 8 barn. Vad menas med "belöning"? Fick Anna C betalt för att Olof H bodde hos henne, dvs var hon fostermor? Eller betalde hon barnhemmet och var hon då den biologiska modern? Hennes ålder stämmer med FB:s anteckning att hon var 36 år. Hon var född 1824. Hoppas på svar.. Mvh Inga-Lill Bergkvist