NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-10-17, 23:38
För ca ett år sedan så hade jag 1287 matchningar hos FF fördelade på maximalt ca 693 segment. Dessa segment utgjorde det längsta blocket i lika många ’kluster’ av varierande storlek ända ned till enstaka individer.

I en graf i svar #336 plottade jag det ackumulerade antalet ’kusiner’ ingående i klustren – från det största klustret ned till enskilda individer – som funktion av antalet genetiska anor.

Resultatet motsvarade väl mina förväntningar – ca 14% av mina anor var tillsammans anor till 50% av alla mina ’kusiner’!

Jag har nu gjort en uppdaterad version baserad på en ca 45% större databas med matchningar.

Resultatet är helt likvärdigt, ca 50% av mina auDNA-kusiner är ättlingar till ca 12% av mina genetiska anor, och hälften av dessa, 25% av alla mina matchningar, är ättlingar till så få som ca 3,5% av mina anor.

Notervärt är att de 15 största klustren, omfattande tillsammans 393 matchningar, till största delen består av ’finska’ och ’norrländska /Bure’ kluster’, samt tre ’US/GB’.

Det resultatet ligger väl i linje med vad jag redovisade i svar #146, att ca 23% av mina kusiner tillhörde två makrokluster ett ’finsk’ och ett ’norrländskt’