NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-10-10, 23:47
Det är väsentligt att betona att diagrammet ovan (svar #472) jämför ”äpplen med päron”- vilket kanske inte framgick tydligt nog – Janzen redovisar sannolikheten för att enskilda segmentstorlekar är IBD, medan mina värden visar hur sannolikheten för att enskilda auDNA-kusiner är IBD, varierar med det längsta blocket vi delar.

Skillnaden är inte dramatiskt stor, men principiellt väsentlig för skapandet av en algoritm för identifiering av matchningar med önskad sannolikhet.

Denna skillnad återspeglas i FF:s kriterier för matchning, dels som jag skrev ovan ” 7.7 cMs for the first half-identical region and a total of at least 20 cMs (including the shorter matching HIRs between 1 cM and 7 cMs)", men också ”9 cMs and 500 SNPs for one half-identical region”.

Den logiska slutsatsen torde vara att FF bedömer matchningskriterierna som likvärdiga vad gäller sannolikheten att matchningarna är IBD.

En av mina matchningar har precis klarat det första kriteriet för matchning - han delar med mig totalt 20 cM fördelat på 7 segment, varav ett längsta block på 7,86 cM. De 6 mindre segmenten uppgår till 3,1 cM; 2,1 cM; 2,0 cM; 2,0 cM; respektive 1,4 cM.

Med hjälp av bifogat diagram, baserat (och grafiskt extrapolerat av mig) på Tim Janzens angivna procentandelar IBD för olika segmentstorlekar, har jag m.h.a. en enkel sannolikhetskalkyl beräknat att sannolikheten för att denne kusin är IBD (ensidigt) stigit från ca 75% till 83%, vilket är av samma storleksordning som för ett enskilt segment på 9 cM: 85%..