NULL Skriv ut sidan - SV: Hur skall man på bästa sätt ange data per person?

Anbytarforum

Titel: SV: Hur skall man på bästa sätt ange data per person?
Skrivet av: Per Lennartsson Branthle skrivet 2019-10-06, 23:54
Det är intressant att se olika tankar kring detta.

Personligen så går jag från det minsta till det största, alltså t.ex. by eller fastighetsbenämning först, därefter socken alt. kommun och slutligen län. Jag har skrivit ut hela länets namn men det blir, precis som ovanstående skriver, ganska utrymmeskrävande i antavlan och håller på att gå över till att använda länsbokstäver inom parentes. Problemet är att jag har dålig koll på de länsbokstäver som inte tillhör "hemmalänen".

Fördelen med att ange län är att de flesta arkivbildare använder det uppdelningssättet; Arkiv digital, Ancestry, SVAR, SCB... Således ser jag det mest som en källrelaterad hemvist.

Det är en intressant synpunkt om historisk korrekthet men jag anser att överskådligheten är viktigast, därför använder jag även sentida sockennamn (t.ex. "Östra Nöbbelöv" istället för "Nöbbelöv" som socknen hette förr) och har mer och mer gått över till normaliserad nutida stavning av orter. Det har absolut sin charm att ange ett äldre ortsnamn men för att kunna föra statistik så måste man standardisera. Inser dock i skrivande stund att jag har mycket s.k. registervård kvar att göra.

Nation anger jag bara om det inte är Sverige.