NULL Skriv ut sidan - SV: Anbytarforums innehåll

Anbytarforum

Titel: SV: Anbytarforums innehåll
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2019-10-06, 22:05
Förr gällde alltid "lagt kort ligger" i Anbytarforum. D.v.s. har man gjort ett inlägg, så får man stå för det. Och fortfarande står det så här i ordningsreglerna (https://forum.rotter.se/index.php?topic=135752):

"Du ansvarar för dina egna inlägg och kan inte i efterhand begära att de raderas eller ändras."

Varför tillämpas inte det då? Varför kan man ens radara sina egna inlägg? Det första inlägget i en diskussion kan tydligen inte tas bort om det har kommit svar, men övriga inlägg (de numrerade svaren) kan raderas av skribenten själv. Det gör ju att det ser ut som man talar för sig själv när inlägg som man svarat på mitt i en diskussion plötsligt tagits bort.

Och varför anser Släktforskarförbundets styrelse att det t.o.m. är i sin ordning att användare raderar andra forskares inlägg? (I en annan organisation kanske det inte hade funnits skäl att fråga förbundsstyrelsen om en sådan sak - men i Släkforskarförbundet vill ju styrelsen sitta och pilla i alla detaljer, också när det gäller Anbytarforum. Och eftersom det nya Anbytarforum sjösattes för tre och ett halvt år sedan, så borde man rimligen vid det här laget ha fått klart för sig hur det fungerar - och lär väl då vara nöjd med den nuvarande ordningen, eftersom man inte har gjort något åt det.)

Det är ju inte så att man inte kan hindra borttagning av en hel diskussion bara för att man numera har ett annat forumprogram. Så här står det i bruksanvisningen till Simple Machines Forum (SMF), under Board Permissions > Topics (https://wiki.simplemachines.org/smf/SMF2.0:Permissions#Board_Permissions):

"Remove topics - Determines whether users in this membergroup can remove their own topics, all topics, or no topics at all."

"...or no topics at all"! M.a.o.: Det går att helt stänga av möjligheten för användare att ta bort ämnen. Gör det då!

Maud skriver i ett inlägg här ovan att anbytarvärden vid några tidigare tillfällen har lagt tillbaka diskussioner som användare har tagit bort. Det måste betyda att borttagna diskussioner inte är raderade, utan bara undanstoppade utom synhåll. Då ska naturligtvis alla borttagna diskussioner (ända från det nya Anbytarforums start) omedelbart läggas tillbaka!

Jag har ingen lust att bidra med forskningshjälp i ett forum där jag riskerar att mina inlägg behandlas som några engångartiklar som kastas i soptunnan efter användning...  >:(