NULL Skriv ut sidan - Informasjon om skilsmisse - 1808, Bro sockn

Anbytarforum

Titel: Informasjon om skilsmisse - 1808, Bro sockn
Skrivet av: Lars Labori skrivet 2019-10-03, 18:30
Hei,

Jeg har en forfader i Bro sockn, Göteborg og Bohus län, Anders Jonsson.

Hans kone føder 15 februar 1807 en sønn, Alexander. Sønnen listes først opp som uekte barn av gifte fruen Maria Börjesson. I venstre margen er det senere skrevet inn i april måned at hennes husbonde påtar seg farskapet.

Etter hva jeg har funnet ut, så skal de ha fått skilsmisse i september 1808. Hun gifter seg påny med en ny mann (Olof Ericsson Strandberg) 15. juli 1810, og han gifter seg påny 29. november 1811.

Anders er rusthållare på Nedre Störreberg. Jeg hadde håpet å finne informasjon om arvinger etc i bouppteckning, men han er etter hva jeg finner oppført som fattighjon ved antatt död i mai 1826..

Om det faktisk er en skilsmisse i slutten av 1808, så burde det finnes informasjon om omstendighetene for denne? Jeg vil anta at Alexander sin fødsel kan være årsaken her, siden han først er inntegnet som oäkta barn.

Har prøvd å lete i det digitaliserte materialet fra Bro sockn på RiksArkivet, men ser at de delene av kirkebøkene som dette kan være omhandlet i kun er tilgjengelig for bestilling til lesesal. Dombokskapittel finner jeg ikke i det hele tatt. Er det annet materiale tilgjengelig som slike opplysninger kan hentes frem i?

Er det noen som evnt kunne verifisert om det er tilgjengelig via ArkivDigital, så kan jeg evnt ta meg en mnd abnm der for å finne ut av det? :)

På forhånd takk for hjelp!