NULL Skriv ut sidan - SV: Hök / Höök

Anbytarforum

Titel: SV: Hök / Höök
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2019-09-29, 15:50
Ja, jag hade börjat att kolla i Åkersteins genealogier där ju inga barn till Karin Andersdotter (Höök) anges på sidan/länken:
Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 6.G Bild 2640 (AID: v910866.b2640)
https://app.arkivdigital.se/volume/v910866?image=2640

Men mycken annan forskning pågår parallellt, inte minst med alla nya DNA-test (undrar om Höök-släkten kan beläggas så?) och sidorna stängdes vid en omstart och jag hade inte kommit fram till eller hunnit uppfatta hur mycket som faktiskt finns på den andra sidan/länken, nämligen:
Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 6.G Bild 2820 (AID: v910866.b2820)!!!
https://app.arkivdigital.se/volume/v910866?image=2820

Jag hade bara en son angiven till Karin Andersdotter (Höök) och Nils Ivansson Risander, Anders Nilsson med källhänvisningen "Uppsala RR AIa:5 1654".
Då 1654 lever Karin Andersdotter (Höök) och Håkan Segulsson/Segolsson.
Jag har även anteckning om att Karin Andersdotter (Höök) äger jord i Åkra i Vendel år 1649, enligt Vendels dombok.
---

Erik Larsson i Brunnby i Vendel socken (född ca 1618) angav ju vad jag förstår heller inga barn till Karin Andersdotter (Höök) vid tinget i Vendel 1701.
------------------------------------

När det gäller uppgiften om Maria Ravalsdotter/Ravelsdotter kommer den enligt mina anteckningar från mina släktforskarvänner Erik Falk och Anders Flood som tillsammans med sedan länge avlidna Kjell Öhrvall, Nina Lundgren och Torbjörn Norman forskade om Vendel och även grannsocknarna, dels i en särskild Vendel-grupp, dels i Björklinge släktforskarförening.

Förnamnet Maria verkar, rätt eller fel, härledas ur:

Ur Vendels Häradsrätt: Inneliggande Handlingar GI:1 1699: Släkttavla. "ANDERS ANDERSON HÖK i Åkra med dess ächta Maka Hust: MARIA. BARN: 1. ANDERS ANDERSSON HÖK i Åkra. Barn: (1) JACOB HÖK. (2) AND: AND: HÖÖK. 2. LARS ANDERSSON HÖK i Bärgby. Barn: Alla Bergby Hökar. 5 st. 3.H: ELIN ANDERSDÅTTER HÖÖK. Barn: (1) Fru MARIA LAGERQWIST. Några barn. (2) Hustru SIGRID. Några barn. (3) Hust: CATHARINA. 1 barn H: HELENA WENDLER. (4) INGRI DANILSDÅTTER 1699 död barnlöös. 4. H:u MARGETA ANDERSDÅTTER HÖÖK. 5. H: INGRI AND: DÅTTER HÖÖK. 6. H: KARIN i Upsala."

Dessutom anger Anders Flood, rätt eller fel, att en Raval/Ravel i Fånby i Vendel som skulle ha haft en son bonden Jöns Ravalsson i Fånby i Vendel.