NULL Skriv ut sidan - SV: Hök / Höök

Anbytarforum

Titel: SV: Hök / Höök
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2019-09-29, 14:25
Stort TACK Niklas Kant!

Ursäkta!
Dels är jag nyligen hemkommen från Montreal och kraftigt jetlaggad.
Dels var det många år sedan jag ägnade mig som intensivast åt Höök-släkten (och många andra släkter emellan).
Dels verkade du ha god koll på hur Lenberg-släkten hörde ihop med Höökarna, men besvarade inte min tidigare fråga om detta.
Dels fann jag inte kopplingen i min databas när jag kollade i natt. Det kan vara så att jag haft detta framme någon gång, men att det inte lagts in i databasen av mig eller att det försvunnit vid databyten, datahaverier eller till och med datastöld.
Slutligen fann jag förvånande nog inte ett enda spår när jag googlade på detta, mer än möjligen det faktum att Lars Håkansson Lenberg uppgavs vara född i Uppsala 1635 efter åldersangivelsen 72 år vid sin död i oktober 1707 i Vänersborg, begravd 28/2 1708.

Men jag misstänkte att eftersom fadern till Lars Håkansson (Lenberg)uppenbarligen hette Håkan, så borde det rimligen kunna handla om just den sedan mina första efterforskningar uppgivne ingifte maken till Karin Andersson Höök eller mer korrekt som du anger Karin Andersson (Höök), nämligen Håkan Segulsson/Segolsson kopparslagare i Uppsala, vilket jag inte hann se innan jag somnade i morse. Stort TACK för bekräftelsen på detta mitt antagande. Jag ska se vad jag har om honom.