NULL Skriv ut sidan - SV: Käderöd på 1600- och 1700-talet

Anbytarforum

Titel: SV: Käderöd på 1600- och 1700-talet
Skrivet av: Gunilla Jönsson skrivet 2019-09-26, 15:34

Hej
Via Joakim Axnér fick jag information om att Olof Rasmusson, Rasmus och Elins på Käderöds son har tjänat ca 1757-1760 hos Hans Larsson i Tönsäng, Valla socken på Tjörn. På Tönsäng finns en brukare Anders Andersson i Biskopstiondelängden 1663/65.   


Olof gifter sig senare med en syster till Anders Rasmussons hustru Anna Bengtsdotter. (Framgår av Anna Bengtsdotters bouppteckning 1787-10-08. )


Bevarad flyttsedel för Olof Rasmusson finns i Stenkyrka kyrkoarkiv. När jag gått igenom alla gårdar som finns i Biskopstiondelängden 1663/65 hittar jag en gård Dyreby som är en Frälsegård 1/1 där åbon heter Lars men där brukaren heter Olof Ambjörnsson, Stenkyrka socken.  Varför åker Olof Rasmusson till Tjörn som dräng? 1757 lever Rasmus Olsson fortfarande och kan kanske skicka sin son dit han själv är född?? 


Denne Olof Ambjörnsson kan ju faktiskt vara sonen till Ambjörn på Käderöd. Rasmus kan ju vara son till Olof och därmed inte alls släkt med Jacob Olufsson på Käderöd. Att Rasmus Olsson kommer till Käderöd som "dräng" skulle ju i så fall inte vara helt otroligt.  Denne Olof Ambjörnsson är kring 60 år runt 1690 om han är 15 år när han är noterad i Kop 1645.  Olof A kan ju ha varit gift två gånger och mycket väl få barn under hela sista hälften av 1600-talet.


Går min tes att bevisa?


Jag har letat igenom hela Stala socken på den restaurerade skivan och letat i Myckleby socken, boken som prästen säkert skrev en gång om året. (Hade kanske en "kladdbok" som han skrev av). Letar efter någon Olof Andersson el ibland bara någon Olof, som kan tänkas vara Rasmus far. Troligen ett hopplöst arbete för jag antar att ni letat efter Rasmus Olssons anor tidigare?


Mvh
Gunilla