NULL Skriv ut sidan - SV: Svanskog

Anbytarforum

Titel: SV: Svanskog
Skrivet av: Mikael Rönnlund skrivet 2019-09-23, 18:41
Tackar Leif & Alexis !!
Den Olof Johansson som jag spårar bakåt hittar jag 4 Mars -88 i Vigselboken för Svanskog CI:4 bild96/sid93, Här framgår det att han kommer från Swaneholm.

I näst tidigaste HFL har han flyttat till Kila och där bor han med sin familj i Kila AI:5 bild218/sid215 till -93 och där framgår hans födelseår till 1763.

Så när jag letar i födsloboken för Swaneholm/Svanskog, så är det endast en Petter som föds 1763 vid kvarnen och har en far som heter Olof, så troligtvis är detta rätt person....men jag skulle vilja kunna följa honom obrutet hela vägen för att vara helt 100.

Jag hittar både Petter och hans blivande hustru i HFL Svanskog AI:4 bild214/sid207 innan de gift sig. De jobbar då som dräng & piga på samma ställe (Petter nr6 från botten, Stina nedersta raden)  Här anges dock Petter vara född i Kila 1763, men ingen petter finns i födsloboken där för detta år.
Här finns även en notering på dem båda "Eds sokn" Vad kan det menas med det ??  Flytt dit eller därifrån ?
Svanskog och Ed gränsar ju till Kila på varsin sida.

Så....jag är ju alltså inte säker på att "min" petter verkligen är född i Svanskog...