NULL Skriv ut sidan - SV: Käderöd på 1600- och 1700-talet

Anbytarforum

Titel: SV: Käderöd på 1600- och 1700-talet
Skrivet av: Gunilla Jönsson skrivet 2019-09-20, 14:34

Hej


Jag har skaffat Orust släktforskares skiva med de restaurerade kyrkböckerna från Tegneby pastorat. Tittade först på Käderöd där


011 Ambjörn heter Esbjörnsson
Ambjörn har två barn, Karin och Olof. Olof står som utflyttad till Brattorp. 017 på Brattorp är denna Olof Ambjörnsson, som tydligen varit gift två gånger.  Där står sedan under källor och övriga kommentarer bl a, se Trolltorp 025.  Tittar man på Trolltorp 025 står Olof Ambjörnsson och hans hustru Karin Nilsdotter där och i kommentarerna står KJ Ägare år 1664. Bor i Brattorp 017.


013 på Trolltorp står Anders Ambjörnsson och 021 Arvid Ambjörnsson, med kommentaren ev inflyttad från Käderöd 011 Käderöd?.


På Käderöd finns en 012 Jörgen, som man/åbo efter Ambjörn och en 013 Anders innan Jacob Olofsson kommer som 021.  Sedan finns där en 022 Börje och en 023 Cecilia/Sissela som står som ensam kvinna/änka.


Jag antar att du har skivan och kan se vilka källor som hänvisas till.


Ambjörn med Olle sönnen och Kari dotteren finns i en renskriven kopia som jag hittat på biblioteket i Henån, släktforskarhörnan. Dokumentet är Extraskattemantalen för Orust 1610. Bifogar delar av kopian som jag fotat av. Hittade också en Kvicktiondelängd från 1657.  (Så tacksam för renskrivna dokument när man har svårt för att läsa gammal skrift, även om viss risk för felaktigheter kan förekomma).


Mvh
Gunilla