NULL Skriv ut sidan - SV: Käderöd på 1600- och 1700-talet

Anbytarforum

Titel: SV: Käderöd på 1600- och 1700-talet
Skrivet av: Gunilla Jönsson skrivet 2019-09-19, 12:35

Hej
Efter att ha tittat noga på de restaurerade uppgifterna över Tegneby pastorat och Stala socken och gått igenom alla uppgifter som jag fått genom er här på Rötter, så kommer en del frågor upp.


Hur vet man att Ambjörn på Käderöd har familjenamnet Esbjörnsson? De gamla längder som jag sett kopior på anger bara en Ambjörn på Käderöd.


På skivan finns också två barn till Ambjörn med, en Olof Ambjörnsson och en Karin Ambjörndotter. Detta måste väl vara barnen som finns med 1610 som sönnen Olli och Kari dotteren?  Denne Olof flyttar till Brattorp, gifter sig och bor där men äger Trolltorp 1664 men bor fortfarande kvar på Brattorp. Det innebär att Anders Ambjörnsson och Arvid Ambjörnsson måste vara döda.


Är Olli och Olof Ambjörnsson samma person, kanske barnen inte är 15 år 1610. Annars är ju Olof ganska gammal när han tar över brukandet som åbo på Trolltorp. 


Anders och Arvid Ambjörnsson måste väl också vara söner till Ambjörn Esbjörnsson? Tror säkert att denne Ambjörn var gift två gånger och fick barn under hela första delen av 1600-talet.  Karin står som enda dotter. Det kan ju inte vara hon som gifter sig med Mårten Bertilsson och sedan med Jacob. Är hon Kari 1610 så är hon alldeles för gammal 1699 och kan inte ha fött barn under senare delen av 1600-talet.  Måste alltså finnas ytterligare minst en dotter som är i barnafödande ålder senare delen av 1600-talet.


I Jordeboken 1714 stod ju bara änkan. Det måste väl innebära att Jacob Olufsson dör under 1713? Änkan gifter sig med Rasmus Olsson under 1714 och Rasmus finns med 1715 i taxeringen.


Jag tror inte att Rasmus och denna Ingeierd Erichdotter fick några egna barn. Ingeierd måste ha varit lite för gammal för att fortsätta få barn efter hon gift sig med Rasmus. Räknar man bakåt från noteringarna om hennes ålder "utgammal" 1733 och då över 63 år så måste ju denna Ingeierd vara född 1666 och vara över 45 ? när hon gifter sig med Rasmus. 


Man kan ju undra var sonen, som finns 1733, tar vägen när Ingeierd dör och Rasmus gifter om sig med Elin Rasmusdotter 1734.


Tack vare Extra ting i Svanesund 1726-09-13, vet vi nu namnen på två av Rasmus styvbarn, stackars Ingiäl Jacobsdotter, som tidigare har dömts till 14 dagar på vatten och bröd 1726 i februari, för att hon kräkts i kyrkan, och att Mårten Jacobsson är född den 1709-01-27, vilket gör att Rasmus döms böta 20 D:r S:mt för att han inte tagit upp honom i mantalsskrivningen rätt år.


Barbro Jacobsdotter gift med Elin Rasmussons pappa Rasmus Nilsson i Narveröd finns inte med på skivan över ev barn födda på Käderöd under Jacob Olufsson.  Genom att läsa ert resonemang här på Rötter, känns det ändå ganska säkert att denna Barbro är Jacobs dotter och född på Käderöd.  Är min tolkning rätt?


Mvh
Gunilla