NULL Skriv ut sidan - SV: Petter Julius Sjögren och Anna Christoffersdotter

Anbytarforum

Titel: SV: Petter Julius Sjögren och Anna Christoffersdotter
Skrivet av: John Forsberg skrivet 2019-09-18, 18:05
Trevligt med detta engagemang  :)

Anna Brita flyttar mycket riktigt till Västervik, därefter till Tuna och sedan till Västrum 1833. 1834 gifter hon sig med sockenskomakaren i Västrum, Samuel Magnus Andersson (1808-1872). Hon dör i Västrum 1880. De fick åtta barn.

Ja det är verkligen intressant att fundera över vilken koppling de föräldralösa barnen har till Nils Lärka d.ä. eller hans hustru Lisa Botvidsdotter. I Västrum AI:6 s. 71 i bokens andra avd. finns de hos Lärka tillsammans med deras mormor, Lisa Johansdotter. Du skriver att Lärka o.h.h. skulle komma från Väte 1812. Jag gissar att du har tittat på sidan 70 (1:a avd.) i AI:6. Notisen i kolumnen "Hitkom ifrån" tolkar jag som "<rätt 1812>" där man säkert menar att födelseinformationen är kontrollerad mot källor i respektive socken. Dock nedrans felplacerat.

Nils och Lisa vigs i Västrum 1799-03-14 (HFL anger felaktigt år 1800). Nils hade då dottern Anna. Lisa var änka och barnlös.

Jag har nu själv tittat i Hjorteds resp. Gladhammars födelseböcker:
- Nils Nilsson föds 1759-12-12 i Solstad, Hjorted. Föräldrar är Nils Dalberg och Anna Månsdotter.
Nils har jag svårt att följa eftersom jag inte hittar Solstad i Hjorteds HFL. Kan det vara samma Solstad som finns i Misterhult?

- Lisa Botvidsdotter föds 1764-11-23 i Björksnäs, Gladhammar. Föräldrar är Botvid Persson och Cajsa Ericsdotter.
Botvid har sonen Peter f. 1767...


Bonus: i soldatregistret finns en Nils Lärka som blev antagen 1783 och avskedad 1808. Han var båtsman i Tjusts båtsmanskompani och hade torpnr 93. Detta är antagligen "vår" Nils.