NULL Skriv ut sidan - SV: Boo Torstensson i Södra Rottne Söraby

Anbytarforum

Titel: SV: Boo Torstensson i Södra Rottne Söraby
Skrivet av: Bengt Swenson skrivet 2019-09-18, 13:40
När det gäller uppgifterna när Boo och Gunnel skulle ha avlidit/ fötts är tips från andra träd i Ancestry, jag använder ibland dessa som just tips för att söka källorna själv! Tyvärr visar det sig att det är vanligt på Ancestry att man ”köper” uppgifter från andra utan att kolla upp om det verkligen stämmer…
Ingred hade jag hittat, det var väl då jag blev osäker om det var rätt Bo, men nu ser jag att det står Rottne.
Att Boo skulle vara född i Lillagård och att fadern heter Torsten och modern heter Ingrid verkar stämma då dottern döps till Ingred. Platsen, fadern och modern har jag fått uppgifter via Ancestry ”Sveriges valda födelseuppgifter”, brukar undvika att referera till dessa om de inte anger källa i någon kyrkolängd.
Har faktiskt lärt mig att även titta i kyrkräkenskaperna om man inte hittar annan information, att Gunnels mor heter Elin verkar vara ett bra spår att jobba vidare på…
Att det inte verkar finnas några säkra källor till vare sig födsel/ död för Boo och Gunnel är det bara och stryka dessa uppgifter i mitt träd, kanske dyker det upp säkra uppgifter så småningom?

Tack Eva  :)