NULL Skriv ut sidan - SV: Toll

Anbytarforum

Titel: SV: Toll
Skrivet av: Mattias Gramer skrivet 2019-09-13, 11:02
Hej!

Jag tänkte passa på att dela med mig av resultaten jag såhär långt kommit fram till i min DNA-forskning för smedsläkten Toll. Tre agnatiska ättlingar till Hans Hansson Toll har låtit testa sin Y-kromosom på FamilyTreeDNA. Den manliga Y-kromosomen är, som säkert är bekant, en nästan exakt kopia av faderns och således utmärkt för att säkerställa släktskap på det raka fädernet väldigt långt tillbaka i tiden.

Samtliga av dessa tre testade har samma ovanliga Y-kromosom och således kan släktskapet från Hans Toll för dessa släktled anses bekräftade. Det blir nästan 30 släktled totalt!

Två av dessa har gjort ett BigY700 hos FamilyTreeDNA och företaget Yfull uppskattar släktskapet ligga ca 275 år tillbaka i tiden, vilket överensstämmer väl med kyrkböckerna. De testade har tilldelats haplogruppen R-BY77893, en undergrupp till R1b. Närmsta övriga släktingar på det raka fädernet ligger ca 2700 år tillbaka i tiden, så tyvärr kan inte heller DNA i dagsläget ge några besked om Tollsläktens ursprung.

De tre testade är ättlingar via tre olika söner till hammarsmedsmästaren Hans Hansson Toll som dog år 1722 vid Karlströms bruk i Kristberg.

Den första testade härstammar från sonen Johan Toll, därefter via Peter Johansson Toll - Peter Petersson Toll - Fredrik Toll - Jan Fredrik Fredriksson (Toll) - Johan Gustaf Jansson (Toll) – Per August Gustafsson osv. På denna gren har släktnamnet Toll fallit bort. Patronymikon används nästan uteslutande redan vid Jan Fredrik men jag har hittat att Johan Gustaf använder sig av Tollnamnet i bland annat hustruns bouppteckning år 1898 Slättängs häradsrätt FII:45 (1897-1899) Bild 581 (AID: v144117.b581, NAD: SE/GLA/11044). Dagens ättlingar heter Gustafsson efter honom.

Den andra testade härstammar via Hans Tolls son Peter Toll - Peter Petersson Toll som blev bergsman i Torp, Hällestad – Samuel Persson – Petter Samuelsson – Per Gustaf Persson osv. På denna gren har släktnamnet fallit bort tidigt, redan på slutet av 1700-talet.

Den tredje testade härstammar via urfaderns son och namne Hans – sonsonen Hans Toll – sonsonsonen Hans Toll – Hans Daniel Toll – Lars Peter Toll – Lars Daniel Toll – Johan Alfred Toll osv. Denna gren är den enda av de testade som än idag har kvar namnet Toll.

Vore intressant om det går att testa fler led för att kunna bekräfta och få ut ännu mer information om släktens ursprung. Hans Toll hade många söner och kanske finns det fler led som överlevt till idag.