NULL Skriv ut sidan - SV: Käderöd 1/4 dels mantal 1800-talet

Anbytarforum

Titel: SV: Käderöd 1/4 dels mantal 1800-talet
Skrivet av: Gunilla Jönsson skrivet 2019-09-12, 18:47

Hej
Sökt igenom domboken nästan från pärm till pärm.  Olaus konkursansökan fanns bland bouppteckningar och hittades av en annan röttermedlem av "misstag".


Det finns fler konstigheter när det gäller Käderöd på 1850-talet.  Anders Olsson, som var gift med Elsa Andersdotter, dotter t Anders Rasmusson, finns inte som död någonstans. Inte ens i Landsarkivets dator med uppgifter som bara personalen kan se.  Vi vet idag inte när Anders Olsson dog. I hans son, Johannes Anderssons bouppteckning, 1855, finns en post under skulder "Till arvingarna av avlidne Anders Olsson i Käderöd, efter revers av den 9 januari 1851, 47,33 Rd med 5 procents ränta därifrån 11.26 Rd, totalt 59.11 Rd." För att arvsskifte ska kunna ske och en revers skrivas januari 1851 måste väl Anders Olsson ha avlidit någon gång under hösten 1850, enligt vad jag får det till. 
Anders Olsson finns med hos Johannes i mantalslängden 1851.  Måste väl innebära att mantalslängden skrevs i början av hösten och att Anders dog strax efter. 


Vi är flera som har letat igenom alla bouppteckningar från 1850 och framåt. Jag har letat ända till slutet av 1860-talet, men inte hittat den. Orust Släktforskare m fl har inte heller med Anders Olssons död. Helt otroligt med tanke på att det var i mitten av 1800-talet. Häradsrätten måste ha haft dålig ordning.


När Olaus hamnar inför skranket 1868 och man läser domen och förhandlingarna sitter andra dokument som berör andra fall mitt bland Olaus dokument.  Före sin konkurs hade Olaus inte varit i kontakt med rättsvårdande myndigheter vad som står i domen 1868.


Mvh
Gunilla