NULL Skriv ut sidan - Bollnäs

Anbytarforum

Titel: Bollnäs
Skrivet av: Kristina Forslin skrivet 2015-11-04, 11:54
Tack så mycket Östen!
 
Ancestry hade gratis forskardagar under allhelgonahelgen så jag passade på. Inser att jag bör gå in och kolla i SVAR i fortsättningen,så fort tid finns!
Det du hittat på Hans Andersson och hans föräldrar stämmer med vad jag funnit.
Hans verkar ha varit tvilling med Anders, och de hade  syskonen Anna 1758, Brita 1761, Olof 1764, Mats 1767 och en bror utan namn född i oktober 1770 (Hfl).  
Födelseåren på Karin I och dotter Karin H hade jag från husförhörslängden.  
 
Hans och Karin Isacsdotters son Anders son Lars Andersson f 1819 (min MmFf), också kolare och hans hustru Ingrid Olsdotter bodde i Annefors.
 
Ingrid född 1819-06-11 i Häggesta, död 1901-07-29 i Hertsjö 1 (förmodligen hos sonen Hans Larsson i Erskers, nu; Kallmyrgården).
 
Ingrids mor Ingrid Olsdotter född 1792-12-25 (möjl. 24) var född i Edstuga. Hennes pappa var soldaten Olof Smäll/Snäll/Snål född
1772 i Säversta, Bollnäs. Jag hade svårt med att tyda hans namn men kom fram till att troligtvis är Smäll det rätta. Kan det stämma?
 
1992 var jag på släktträff i just Annefors och Vittsjöbo då en nu avliden kusin till min mor forskat på den släkten. Tyvärr fick vi ingen förteckning över generationerna och det enda jag minns är att de var kolare i många generationer och att släkten bott på samma gård i mer än 300 år.( Just den gården finns kvar i Vittsjöbo men inte i släkten).
 
Mvh Kristina