NULL Skriv ut sidan - SV: Stora Malm

Anbytarforum

Titel: SV: Stora Malm
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2019-08-31, 23:03


Jag tror att jag har löst problemet med Jon i Stensätter.
I går hittade jag en notis i småprotokollen för Oppunda häradsrätt (Svea Hovrätt - Advokatfiskalen EXIIb:2 (1703-1705) Bild 6790 / sid 1321 (AID: v948402.b6790.s1321, NAD: SE/RA/420422)) där en Jon Larsson i Stensätter byter till sig jord i Götebol/Göteboda, Lerbo mot hans arvejord i Tolfta i samma socken. Jag började därför leta i Göteboda och det första jag hittade var Jon Larssons död den 25/8 1711, 91 år gammal.
Den 14/9 1713 föds ett barn i Göteboda, föräldrana är Anders Olofsson och Ingeborg Jonsdotter. Dopvittnena är bland annat Tyres Persson i Stensjö, Jon Nilsson i Remrödstorp och Ingrid Jonsdotter i Remrödstorp.
Tyres Persson är gift med Anna Jonsdotter från Stensätter och Jon Nilsson i Remrödstorp är gift med Ingrid Jonsdotter från Stensätter. Det är därför rimligt att anta att Ingeborg är den Ingeborg som gifter sig med Gustav Nilsson 1702 och sen får barn i Stensätter 1707. Gustav dör 1709. Jag hittar tyvärr ingen vigsel men allt tyder på att det är Ingeborg Jonsdotter från Stensätter som får barn med en ny man i Göteboda.
Jon i Stensätter heter alltså Larsson i efternamn. Han har arvejord i Tolfta, Lerbo som han byter mot jord i Göteboda (de han byter med är Per Andersson och Lars Jonsson i Tolfta och Olof Bondesson i Göteboda). Jon dör sedan i Göteboda och en av döttrarna blir kvar där till sin död.

/Martin