NULL Skriv ut sidan - SV: Zetterberg / Setterberg / Sätterberg

Anbytarforum

Titel: SV: Zetterberg / Setterberg / Sätterberg
Skrivet av: Magnus Bjuhr skrivet 2019-08-30, 11:17
Hej Ann-Britt

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att komma vidare men jag ville bara berätta att jag också försökt komma vidare på denna person.

Anledningen att jag började kolla på denna person är att han dök upp som äldsta kända ana på fadeslinjen på en Y-DNA-match nyligen.
Han är en av de närmaste jag har, men mer om det längre ner.

Först lite om vad jag hittat. Tack vare all din information var det ju lätt att följa honom så gott det går.

Jag har också kollat på de Per Johansson som föds i Edebo runt 1778 och förrutom din kandidiat har jag inte heller hittat någon lämplig kandidat.
Möjligen är Edebo inte födelseorten utan där han kom ifrån senast?

När det gäller namnet Zetterberg så antog jag först att det borde kunna komma från hans far, då drängar inte vanligen tog sig efternamm.
Men ingen framgång med att leta efter någon Johan Zetterberg.

Men när man kollar på de han bor hos i Carlsnäs/Bredåkra så är det ju lite "finare" personer och möjligen ville han passa in där?

Jag fick hjälp, på Facebook-gruppen "Släktforskning", att tyda texten som står i Hfl Ronneby AI:5 (1799-1804) bild 88/sid 163.
"gör för dessa stycken gott besked" bör det stå,

Jag fick även denna förklaring:
"anteckningen avser de 5 kolumner som börja med att läsa i bok mm. Det tolkar jag som han nog var lite begåvad eller då väldigt duktig".

Möjligen hade han läshuvud och var dräng hos fint folk, vilket kan betyda att han mycket väl kan vara den förste som tog namnet.

Jag försökte även kolla mantalslängder och 1801 hittar jag ingen Peter i Bredåkra/Carlsnäs men 1802 finns en dräng Petter, så möjligen kom han till Carlsnäs 1802?

Det finns "Bilagor tillflyttningslängden" för dessa år men det är en diger lunta att gå igenom, så det har jag inte gjort ännu.

Och längre än så har jag inte kommit.

Men tillbaka till Y-DNA. Lite intressant är placeringen av mina närmaste matcher.
Min allra närmaste match och jag delar samma ana Sven Svensson som var på 1640-talet var fogde åt Jurgen Schildt i Misterhult/Tuna i Kalmar län.

Den näst närmsta hamnar på Finska Åboland (mellan Åland och fastlandet) Per Eriksson (d. 1564 Korppoo, Björkö)

Jag har inte kommit vidare på Sven Svensson men en möjlighet är att han kom med Jurgen Schildt till Misterhult/Tuna.
Och innan sina köp av gods i Misterhult/Tuna bodde Schildt i Årby, Rasbokil sn, vilket är hyfsat nära Roslagen och Edebo.

Tiden till gemensam ana för min match i Korppoo är antagligen ca 700-800 år men till Zetterberg är det nog ytterligare några hundra år, så det hjälper ju oss inte pappersforskningen men ändå lite intressant tycker jag.

Mvh/
   Magnus