NULL Skriv ut sidan - SV: Hagblom i Lockne

Anbytarforum

Titel: SV: Hagblom i Lockne
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2019-08-28, 08:24
Hela tiden 1775-1791 betalar Olof Nilsson på Haga 2 skatt för Olof Hagbloms hustru. Det betyder inte att Hagbloms verkligen bodde i Haga. Orsaken till att Olof betalar skatt för sig själv både 1781 och 1783 är att han samtidigt var landbonde på Berge 1 i Brunflo. Övriga år var han skattebefriad som alla andra soldater.
Att tro att det var någon annans dotter som begravdes 1784 i Säbrå känns som ett djärvt antagande. Jag kan inte påminna mig ha stött på en sådan felskrivning. Troligare är att prästen skrivit in fel ålder i kyrkoboken. Jag noterar att även i kyrkoräkenskaperna, med även kyrkvärdarnas underskrifter, noteras att soldaten Olof "Häggblom" från Jämtland gett 8 dlr i testamente efter sin dotter. Och att vid begravningen samlades ytterligare 2 dlr 7 1/2 öre in.
Jag sökte även Olof Hagblom i Centrala soldatregistret. Då blev jag överraskad. Han tillhörde Hallens kompani och fick avsked redan 1787 (i Härnösands mtl var han skattebefriad med hänvisning till en resolution daterad 1791? 8/11). Och då funderar jag på om Lockne socken ingick i Hallens kompani? Någon soldat Olof Häggblom finns inte, så visst är det Olof Hagbloms dotter som begravdes!