NULL Skriv ut sidan - SV: Orsak till fosterhem/adoption

Anbytarforum

Titel: SV: Orsak till fosterhem/adoption
Skrivet av: Inger F skrivet 2019-08-27, 15:58
Jag har nu fått reda på att barnavårdsmannaskapet övertogs av Ludvika i maj 1938 från Falun som tidigare ansvarat för barnet men dokument saknas det finns bara notering i liggare. Den biologiska modern flyttade från Falun till Ludvika i slutet av 1937 medan forsterföräldrarna bott i Ludvika sedan tidigare. Jag antar att den stad/kommun som är ansvarig för barnet ska motsvaras av den ort där barnet befinner sig så detta torde väl tyda på att barnet kom till Ludvika 1937-1938 men i en dom som jag läst avseende adoption av barnet som skedde 1940 finns det noterat att barnet funnits hos fosterföräldrarna i Ludvika sedan 1935. I församlingsböckerna följer barnet sin biologiska mor fram till 1939 så det är något som inte stämmer. Antingen har staden/kommunen och kyrkan inte haft info om var barnet befann sig eller annars är det fel uppgifter som grund för adoptionsdomen.

Hur gick det till rent generellt vid fosterhemsplaceringar på 30-talet? Var det privatpersonerna själva som kom överens och sedan skulle redovisa var barnet befann sig till staden/kommunen/prästen eller var det staden/kommunen som utsåg fosterföräldrar p.g.a. bristande omsorg om barnet?