NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-08-26, 18:55
Totalt har jag 59 matchningar på kromosom 22, enligt FF:s algoritmer, fördelade på 3 något diffusa segment (delvis överlappande). Av dessa är tillsynes 16 st. slumpmässiga matchningar (IBS), d.v.s. ca 27%.

I Peter Sjölunds bok anges tumregeln, att för segment med en storlek under 10cM, så kan man räkna med att >50% utgörs av falska matchningar.
 
Om jag tittar enbart på de matchningar vilka delar ett längsta block <10cM, så blir resultatet ungefär detsamma., d.v.s. ca 27%

Som en jämförelse har jag analyserat alla mina matchningar på kromosom 1, 51 stycken, fördelade på 9 mer distinkta segment. Av dessa är 44 uppenbarligen IBD:s, 3 obestämbara och 4 st. IBS:s (ca 8%).

Provuttaget är forfarande försvinnande litet, men pekar i det här fallet på att det snarare rör sig om mindre än en fjärdedel av matchningarna med ett längsta block <10cM, som utgör falska matchningar.

Jag får återkomma när jag genomsökt fler kromosomer – 1677 matchningar återstår i dagsläget…


Not: Jag kan ha misstolkat 'tumregeln' - den avser sannolikt alla segment kortare än 10 cM, eller...?