NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-08-24, 00:19
Förekomsten av ’falska’ matchningar (IBS) är en realitet, vilket jag inte berört i samband med analyser av mina ’standardgrafer’. Detta beroende på att jag sorterat bort majoriteten av dessa genom att endast ta med kusiner som tillsammans med mig ingår i ett kluster av minst tre äkta auDNA-kusiner.

För att höja kvaliteten på min databas har jag nu påbörjat en utrensning av IBS:s – så långt möjligt med de hjälpmedel och begränsade teoretiska kunskaper i genetik som jag förfogar över…

Utgångspunkten har varit att om möjligt spalta upp ett makrokluster av kusiner på ett gemensamt segment, i subkluster, varav minst ett bör bestå av äkta matchningar.

Därefter påbörjas jobbet att söka efter en eller flera ’kusiner’ vilka inte matchar någon av de övriga på samma segment.

Jag har idag testat detta på ett makrokluster omfattande 20 individer på kromosom 22. Av dessa kunde jag skapa ett kluster omfattande 6 äkta auDNA-kusiner (CD = 100 %), och ett kluster omfattande 8 kusiner som matchade någon eller några av de äkta kusinerna (0<CD<100%) – samt, ett kluster omfattande 6 kusiner vilka inte hade någon koppling sinsemellan eller med de övriga 14 på segmentet (CD = 0 %)!

Dessa 6 torde kunna hänföras till ’falska’ matchningar, IBS!

I bifogad bild redovisas data för de 6 äkta kusinerna respektive för de 6 falska/slumpmässiga matchningarna.