NULL Skriv ut sidan - SV: Mörtnäs, bonden Isak Göransson f ca 1714 och h. Maria f ca 1715

Anbytarforum

Titel: SV: Mörtnäs, bonden Isak Göransson f ca 1714 och h. Maria f ca 1715
Skrivet av: Jörgen Ingman skrivet 2019-08-20, 20:37
Stort tack för denna värdefulla information Peter!

Då vet vi att Isak var gift med Maria Andersdotter och att namnuppgiften och f-ort i  husfören stämmer. Hittade Maria född i Lenungen 25/9-1718. Dock finns hon inte i vigselboken för Glava, åtminstone inte mellan 1733-1753 som jag kollat.
Utifrån Glavas dödsbok var hon således mor till sonen Jan född 1753 och enligt husförhören även till dottern Karin född 1749 (såvida prästen inte tänkt på att hon bara var styvmor?).

Då återstår att försöka reda ut om han också var gift med Maria Matsdotter. Märkligt om det skulle vara en felskrivning fyra gånger i födelseboken för alla barnen som finns i den? Det fanns en annan Matsdotter i Mörtnäs i perioden också som var gift med Isaks bror, kan han ha rört ihop det och fått för sig att båda hette så?
Intressant detalj är att Maria stavades "Marja" i dopboken, är det medvetet för att hon hade finska varianten av namnet eller för att prästen råkade stava namnet så? Jag försökte hitta fler Maria/Marja i födelseboken för att se stavningen på dem men har inte gjort det än, det var tydligen inte ett så vanligt namn då.

Som jag nämnde tidigare stod aldrig Isak som änkling i mantalen (1752 saknas dock) så om han gifte om sig i perioden måste det ha gått väldigt snabbt efter ev. frun Maria Matsdotters död.

Liten detalj, en av Isaks döttrar hette Britta, det gjorde också Maria Andersdotters mor. Britta var vanligt så det behöver inte betyda något men det kan ju också göra det.

Just nu får denna vila lite för jag saknar uppslag hur lyckas reda ut ev giftermål med M. Matsdotter men det var skönt att få M. Andersdotter på plats  :)

Mvh,
Jörgen