NULL Skriv ut sidan - SV: Kött på benen.

Anbytarforum

Titel: SV: Kött på benen.
Skrivet av: Karl-Ingvar Ångström skrivet 2019-08-19, 08:13
HEJ Bernt Gullberg!
- Jag såg Din fråga på AF lite för sent för att hinna svara innan Du skulle åka upp till Torp. Hur gick det med besöket i Torp? Hoppas att Du åtm fick en överblick över "Dina" byar. Du var kanske på Getberget och tittade på utsikten. Och på kyrkogården i Fränsta och sökte "Dina" gravar. Gravstensinventeringen på rotter.se hade nog varit till god hjälp.

- Jag tycker att Din fråga är så allmängiltig så jag ska ta upp den som utgångspunkt för mitt föredrag i DISs monter på SFD i Borås lördag kl 14. Här några punkter. Du tycks ju ha kommit långt i Din släktforskning så Du ligger lite sent när det gäller kartforskningen.

1 Torps hbf har mycket att ge en släktforskare. Kontakta kassören, goggla. Dom har under årens lopp gett ut 10-15 medlemsböcker. Och dom har kanske kvar något ex av Torps sockenkarta som har tryckts upp. Gå gärna med som medlem - Du har ju en stor del av släkten i Torp. Föreningen har tillgång till material efter den kände medelpadsforskaren, Helge Nyberg i Fränsta. Du ska kanske också gå med i släktföreningen Huss eftersom Du är ättling i den släkten.
2 En bearbetad version av sockenkartorna för Västernorrland kan Du också beställa hos DIS-kansli. Eller också tar Du hem kartan från Lantmäteriets Historiska kartor.
3 Det kan nog löna sig att också kontakta Ånge kommuns turistbyrå/Naturum vid Borgsjö kyrka. Dom har en hel del turistkartor. Se kommunens hemsida. Kartorna på hemsidan hitta.se är också bra, Lantmäteriet svarar för kartunderlaget.

4 Sedan är det "bara" att börja forska. Släktforskarförbundet har gett ut en handbok om kartforskning, se rotter.se.
5 Börja med någon by där Du har någon släktgård. Gå till Historiska kartor och ta hem lagaskiftesakten (från Lantmäterimyndighetens arkiv).  Om Du har tur så finns protokollet maskinskrivet i motsvarande akt i Lantmäteristyrelsens arkiv. Du kan gratis ta hem en digital kopia (högerklicka på bilden). Sök igen Din släkting i hävdeförteckningen (alltså i kartbeskrivningen för före skiftet). Lägg in läget på en modern karta, t ex på ekonomiska kartan (beställs på DIS-kansliet). Du har god hjälp av Disgen om Du använder det programmet.
Så nu har Du mycket och intressant arbete framför Dig. Hör gärna av Dig!

Lycka till! /K-I