NULL Skriv ut sidan - 400 personer (av drygt 1400) plus massa foton försvann

Anbytarforum

Titel: 400 personer (av drygt 1400) plus massa foton försvann
Skrivet av: Christina Fagerberg skrivet 2019-08-17, 15:46
Jag har använt Myheritage (jag har ett "complete" abonnemang) i några månader, men har bara använt det online. Jag tycker det har varit väldigt svårt att få svar från dem på frågan om för-/nackdelar med att flytta det off-line och skillnader i funktionalitet. Till slut bestämde jag mig dock för att testa att flytta mitt släktträd till Family Tree Builder.

Inte långt därefter så upptäckte jag att mitt släktträd, som innehållit över 1400 personer, helt plötsligt bara hade drygt 1000 personer. Likaså saknades en mängd foton...

Panik minst sagt och inte blev det bättre av att Myheritage tog mer än 1 1½ dygn på sig att svara (trots att det var mitt i veckan). Svaret löd som följer:
"I am afraid there is no way to recover it as you do not have backup service.
I understand how frustrating it it, and as as compensation, I have added one year of free backup service to your family site in case you will need it in the future."

Det de säger är med andra ord att man, om man inte vill riskera att deras program/tjänst "äter upp" mer än en fjärdedel av den information man har lagt in, måste betala ännu mer än vad tjänsten redan kostar (och det är i mina ögon inte en särskilt billig tjänst de erbjuder - ffa med tanke på alla tekniska buggar och tillkortakommanden). Tror de på allvar att jag framöver kommer att vilja lägga massa arbete på mitt släktträd där (och göra om väldigt mycket jobb-  hur kul är det på en skala?) om de inte kan garantera att informationen inte plötsligt skall försvinna?
Jag kan tillägga att deras backup (de var ju så "vänliga" och gav mig den tjänsten för ett år) tar en backup en gång i månaden - som om det skulle vara tillfredsställande (det hade det ju inte varit ens om de inte hade tagit extra betalt för den "tjänsten").

Jag har svarat till Myheritage att jag inte tycker att det är en acceptabel lösning på situationen - att få ett års "gratis" backup - jag vill ju få min information tillbaka, men de har nu efter drygt två dygn fortfarande inte svarat. Jag har tack och lov en gedcom-fil exporterad som jag tror innehåller fler personer än de som nu finns kvar i trädet, men avvaktar med att använda den tills jag fått svar från Myheritage. Jag är lite orolig eftersom gedcomen - trots att den skulle innehålla bilder mm, endast är 3MB stor (att jämföra med den backup som MHs nya backuptjänst just skickade mig en länk till som är på nästan 300 MB)..

Med ovanstående vill jag nog mest få utlopp för min frustration samt varna andra som funderar på vilket släktforskarprogram de skall använda. Jag kan verkligen inte rekommendera Myheritage.