NULL Skriv ut sidan - SV: Försvunna släktingar i US

Anbytarforum

Titel: SV: Försvunna släktingar i US
Skrivet av: Kristina Rylander skrivet 2019-08-17, 10:22

Jag hann skriva en del innan ditt svar så tyvärr blir det en del dubbelt här...hoppas det är ok...?

Jag funderar på om kanske Carl Gustaf dog tidigt?
Vet inte hur sannolikt det är att Peter August och Carolina skulle lämna sin 11åring ensam kvar i Indiana när övriga syskon följde med resan hem?

Tyvärr så hittar jag inget om honom (ev death record eller tidningsnotis) varken i Illinois eller Indiana...det finns ingen census för 1890 heller...har du försökt via ancestrys message boards? Eller någon lokal förening i antingen Lockport/Chicago eller South Bend?

Källor om det är någon mer som vill hjälpa...
Peter August Löfgren reste 1881 ensam till Nordamerika enligt Torbjörntorp AI:14 (1881-1885) sid 40.
Carolina och sonen Carl Gustaf reste i april 1882 enligt samma källa (enligt emigranten så skulle Carolina och sonen till Lockport).
Name:   Carolina Löfgren
Birth Year:   abt 1857
Gender:   Kvinna (Female)
Place of Origin:   Falköping Västra Götaland Län, Sverige
Destination:   Lockport
Record Date:   7 apr 1882
Port of Departure:   Göteborg
Database Name:   EmiHamn
Archive Call Number:   19:390:25569
Traveling Companion:   M
Principal Person:   Löfgren Carolina

Familjen Löfgren kom tillbaka till Sverige (Dörarp) i december 1890 enligt Vittaryd BI:3 (1885-1894) Bild 83 (AD).
För födelseuppgifter på barnen se bl a Dörarp AI:8 (1891-1899) sid 88.

Hittar inte Carolina och Carl Gustafs passagerarlista (utöver emigranten)...hade varit intressant att se om Carl Gustaf överlever den...?

Peter August Löfgren dog 1932. Hans boupp finns i Sunnerbo häradsrätt FII:103 (1932) Bild 1750 / Sida 90. Där nämns 5 barn (inte Carl Gustaf)....