NULL Skriv ut sidan - SV: Erik Andersson Örling

Anbytarforum

Titel: SV: Erik Andersson Örling
Skrivet av: Kalle Birgersson skrivet 2019-08-16, 21:19
Jag får inte riktigt någon rätsida på den "hiskeliga utlåtelsen", något är säkert fel där. Men annars går det ungefär så här:
Citera
12 mai begrofs smeden Erik Örling från Korpetorp. NB. dena manen hade lefvat illa i sitt hus och med sin maka samt öfvat svalg och dryckenskap, hvarföre han af sina sjählsörjare blef varnad både om ??? och ?? men utan att visa den minsta förbättring sade han dom ofta i ögonen att han icke vill bättra sig utan svor att han skulle blifva värre och hotade med hugg och slag när undertecknad vid ett tillfälle i hemlighet varnade honom ?? 14 dagar före hans död. d 6 maj kom han något rusig från krogstället fresterbya? gick in till sin gamla fader med hvilken han ock lefvat i osämja, ?? träta med sin fader om nogot utsäde och efter någon ordväxling gick hastigt ut från fadren och hadde dervid dena hiskeliga utlåtelsen: 

farvåt med eder, nu talar jag icke med eder ???: om i nonsin skall få så nogot korn så ?? sjähl i helfvete innan sohlen går ned.

derpå går han ungefär 10 steg från huset der hans fader bodde, och som träta med sin grane hos hvilken fadern bodde inhyses, föll ned wid en gärdesgård och då död af invärtes slag inom 2 minuter, och sohlen war änu  icke nedergången. deta har jag hollit nödigt at anteckna till varning för efterverlden och ?? att ?? icke låter gäcka ??. han får ?? häraf intygar Jonas Wasén d 15 jan 1781