NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Frits Kristoffersen 1922.05.22, var bodde han 1940-1946?

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Frits Kristoffersen 1922.05.22, var bodde han 1940-1946?
Skrivet av: Marianne Kristoffersen skrivet 2019-08-16, 17:07
Hemskt och fruktansvärt, att det kunde vara på det viset så nära Sverige. En nyhet att de blev sända till konc.läger. Underligt att han inte kom iväg till Sverige tidigare tycker jag spontant. Jag har läst nyligen att många flydde till Varberg. Men han måste ju ha fått lön av danska staten och fick kämpa.


Varje sommarlov när vi hade kommit iland i Fredrikshamn fick vi veta att inne i det höga berget fanns det rum som användes under kriget. Alltså det höga berget i Fredrikshamn som man ser på höger sida när man kör söderut.


Han kom till Sverige första gången 23.11 1945 enligt ansökan på uppehållstillståndet. Han sökte alltid arbetstillstånd och fick det. Han fick vara här 6 månader åt gången. Han åkte fram och tillbaka under ca 2 år. Han fick söka tillstånd t o m 1954. Han förblev dansk medborgare hela livet.
Nu ska jag försöka att skriva en bok om Frits och med upplysningarna jag har fått så har jag en bra grund.

Tack för alla upplysningar  :) 
Mvh
Marianne Kristoffersen