NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Frits Kristoffersen 1922.05.22, var bodde han 1940-1946?

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Frits Kristoffersen 1922.05.22, var bodde han 1940-1946?
Skrivet av: Marianne Kristoffersen skrivet 2019-08-13, 09:02
Godmorgon,
ja tack,
du får gärna forska på Kristian Kristoffersen och hans kone Kristine Nielsine Nielsen Aagaard. Kristines far var byggmästare men han byggde inte gården Örum har jag fått veta. Gården Örum blev delat upp i mindre bitar. Och 1905 fick Sören Peter Nielsen namnet Aagaard tillagt.  Sören Peter Nielsen var gift med Maren. Sören Peter hade en bror vet jag. Sören Peter köpte ett hus 1906 Ny Ravnstrup, 1907 Täkkegaard och senare Broen i Örum.   Sören Peter lånade ut pengar till Kristian som öppnade en lanthandel i Try. Jag vet inte om han var först eller om den redan var etablerad.
Jag minns när brevbäraren kom in i butiken och fick en öl  :) , sedan cyklade han viderare.
I Try fanns Try höjskole för en sjuksköterskeutbildning (det finns fortfarande en skola i Try), och alla handlade av Kristian. Det första jag gjorde på varje ferie när jag kom var att städa hyllorna med läppstift och naggellack. Frits syster Margit var gift med en kirurg, Kristian Andersen. De arbetade på Grönland under en tid. De adopterade en pige, Else, och i släkten misstänker vi att Kristian är fadern men det heter att Elses far var sjöman. Det får du gärna titta på. Frits bror Juhl får du också gärna titta på. Han flyttade till Köpenhamn, MEN var han också i CB Politi eller vad gjorde han 1940 - 1945? Jag ser att han bodde med sina föräldrar i folkräkningen. Beträffande SKILTEN: jag har aldrig sett den med Frits, han fick nog lämna tillbaka den sammen med uniformen. På Try höjskole fanns en grundare eller den första chefen, han hette Fogdt och min far eller bedstemor Kristine sa att det var en släkting??
Den äldste sonen Lauritz Kristoffersen reste aldrig iväg, han bidade familj med Gudrun i Dorf och jag bodde med dem i tre månader 1949. Det är deras dotter Karen som är kusinen som skal med till Ålborg och undersöka böckerna  :)
Tack på förhand
Marianne Kristoffersen