NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Frits Kristoffersen 1922.05.22, var bodde han 1940-1946?

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Frits Kristoffersen 1922.05.22, var bodde han 1940-1946?
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2019-08-12, 23:22
Jag hoppas på det bästa, jag tror att detta är lösningen/svaren på mina frågor😊 Jag får snacke med min kusin så kanske hon vill komma med....?
Jag ringer till Riksarkivet imorgon.
Med vänlig hälsning,
Marianne Kristoffersen

Held og lykke med det! [Desværre ved vi ikke hvorhenne han var CB mand, men Ålborg er det første sted at starte].
Spændende med dette korps, jeg faktisk ikke anede eksisterede!
CB er faktisk forgængeren til "Beredskabsstyrelsen" (som stadig består af frivillige og værnepligtige).
Deres hjemmeside giver videre information:

"Tiltagene blev kaldt luftværn og deltes i flere civilbeskyttelsestjenestegrene – forkortet CB: CB-Brand, CB-Sanitet, CB-Teknisk Tjeneste og CB-Gastjeneste. Disse grupper skulle kunne indsættes med værnepligtigt og frivilligt mandskab på et skadested efter et angreb. Den statslige myndighed for CB var Statens Civile Luftværn, som blev oprettet 1. maj 1938".

"Ud over de lokale CB-vagter blev der i 1941-43 oprettet ni regionale kaserner til brug for Civilbeskyttelsestjenestens Udrykningskolonner (CBU-kolonner) med standardiserede køretøjer til brug for de enkelte CB-tjenestegrene."
Kilde: https://da.wikipedia.org/wiki/Beredskabsstyrelsen

Lidt uklart om CB-politi er en 5 gren eller at CB-brand, CB-sanitet, CB-teknisk tjenere og CB-gastjeneste alle var "CB-politi".
CBU (med køretøjer) var dem som bevogtede tyske soldater lige efter 2. verdenskrig.

Hvis han var CBU vil han altså skulle findes på en kaserne - men jeg ved ikke om de havde en særlig "CBU" indskrift?
 

PS: Skulle jeg fortsætte med Anton Peter Christoffersen og Ane Christine Steffensen (og familien længere tilbage i tiden), eller havde du allerede de informations?
Ellers vil jeg gøre det, når jeg har tid i morgen eller de næstkommende dage...