NULL Skriv ut sidan - SV: Söker Frits Kristoffersen 1922.05.22, var bodde han 1940-1946?

Anbytarforum

Titel: SV: Söker Frits Kristoffersen 1922.05.22, var bodde han 1940-1946?
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2019-08-12, 22:15
Hej,
tack alla för att du försökte hjälpa mig hitta något  :)
jag gjorde min stora släktforskning 2016 och kom inte så långt då och det är samma resultat nu.
Sedan fick jag papper från utlänningskommissionen om alla gånger han ansökte om uppehålls- och arbetstillstånd i Göteborg. Och under dessa år behövde han inte registrera sig i Göteborg hos Göteborgs mantelskärningskontor. Han var tvungen att göra det bara 1948.12 och jag föddes 1948.10, och det var på grund av min mors äktenskap och yrke. Sedan var det på 40-talet i Göteborg.


Jag har ett släktträd i MyHeritage och jag har kommit långt med både Frits mor och far.
Jag har också varit i mormors hus i Örum och det var en fantastisk upplevelse.
Gården var ockuperad av tyskarna berättade den nuvarande ägaren.


Det jag har hört om militären är att de blev poliser efter att de hade gjort militärtjänst. Jag har en bild av Frits där uniformen säger polisen.
Förmodligen, om jag försöker ta reda på mer om hur det var i norra Jylland, norr om Ålborg mellan 1940-45, kanske jag frågar äldre i Aalborg och Fredrikshamn, till exempel, vad de kommer ihåg. Min kusin kan bara berätta vad hennes far, Frits äldre bror, berättade för mig.


Så tack igen för all din hjälp.
Jag kommer att skriva böcker till barnbarnen om sina danskar och jag har fått stor hjälp här på utbytesforumet  :)


Mvh
Marianne Kristoffersen


PS Tyvärr kan jag inte justera bilden DS

Meget interessant med billedet af ham og indskriften "CB-Politi".

Fandt dette:

"Civilbeskyttelsen - også kaldet CB – er betegnelsen for det værn, som i årene inden krigsudbruddet blev oprettet med henblik på at beskytte civilbefolkningen i tilfælde af luftbombardementer.

Det var Statens Civile Luftværn, der siden 1. januar 1939 stod for administrationen af civilbeskyttelsesindsatsen. Beskyttelsessystemet hvilede i høj grad på frivillige organisationer, men en lov af 1935 gjorde det også muligt at udskrive værnepligtige til tjeneste i civilbeskyttelsen. Det drejede sig om værnepligtige, som havde trukket frinummer eller var blevet kasseret på session.

De første værnepligtige, som blev udskrevet til CB, blev indkaldt 30. august 1939. I besættelsens sidste år nåede antallet af indkaldte til CB-tjeneste op på 5.000 personer med et hvilende mandskab på ca. 50.000, som var til rådighed ved eventuelle katastrofer.

CB’erne var iklædt en lyseblå uniform og blev kaldt føl, fordi de som regel patruljerede sammen med en politibetjent. På sådanne patruljer gjaldt det bl.a. om at sørge for, at folk overholdt reglerne for mørklægning af huse og lejligheder. CB’erne skulle dog også være klar i tilfælde af, at det blev nødvendigt at evakuere folk i byerne. CB-mandskabets uddannelse bestod for det første i et 14-dagskursus, der udgjorde en basisuddannelse, og som var fælles for alle CB'ere. Herudover fik de en kort specialuddannelse, der rettede sig mod den gren, som de skulle gøre tjeneste inden for – f. eks. brandtjenesten, sygehustjenesten e.l. I 1944 måtte der ændres på CB-uddannelsen, da man fra tysk side mente, at der i uddannelsen indgik øvelser af militær natur bl.a. i form af længere march-ture. Efter politiaktionen 19. september 1944 ophørte al indkaldelse af CB'mandskab til grunduddannelsen.
"
Kilde: http://www.besaettelse-befrielse.dk/leksikon_c.html

Så som jeg læser det var de IKKE politi, IKKE brandvæsen og IKKE militær.
CB'erne var administreret af Statens Civile Luftværn. Man kunne tager frivillige, eller folk som var kasseret af millitæret, eller havde trukket frinummer på sessionen.
Derfor skulle de altid have en politibetjent med sig, når de patruljerede - politibetjenten havde autoritativ magt; det havde CB ikke -> man kan sige de var et støtte-korps til både politi, brandvæsen (og millitær, hvis Danmark var blevet bombet af tyskerne).