NULL Skriv ut sidan - SV: Hageltorn

Anbytarforum

Titel: SV: Hageltorn
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2019-08-11, 02:08
 Jag har kommenterat några få av alla nämnda uppgifter, sådana gällande de tidiga leden. Därmed inte alls sagt att jag godtar alla icke kommenterade uppgifter. Uppgifterna är f ö uppenbarligen ofullständiga.
 
Jag kan tipsa om en artikel i senaste Årsboken, som med utgångspunkt i anteckningar i en gammal bönebok presenterar en del hittills opublicerade uppgifter om de tidiga Hagetorns (bland alla förekommande namnformer väljer jag Hagetorn, därför att den förekommit i huvudpersonernas namnteckningar). Jag vill inte förstöra läsnöjet genom att här plocka ut alla genealogiska uppgifter. Jag kan dock nämna, att familjens ursprung före 1680-talet är ett helt annat än Gotland och absolut inte Uppland.
 
Att Johan Hagetorn d.ä., f ca 1648, och Israel Hagetorn d.ä., f 1647-1648, verkligen var bröder framgick av min ovan nämnda artikel i SGT.
 
Av artikeln i Årsboken framgår också att brödernas mor följt med till Gotland, liksom Israels fru Brita Andersdotter Åkerman. Hennes ursprung är helt okänt, men det var alltså inte Gotland och knappast Uppland (som har föreslagits). 
 
Israel Hagetorn d.y.:s födelsedatum, 6/9 1678 (inte 1676 som det står i kyrkböckerna), framgår också med önskvärd tydlighet av artikeln.
 
Dottern Margaretha var inte född i Endre utan i Stenkumla, döpt 5/8 1684 – bara att slå upp. Israel Hagetorn d.ä. bodde ju inte ens i Endre 1684, utan först 1692 (se nämnda artikel).
 
Jag ser inte Israel Hagetorns son Anders, död 14/3 1741 i Rone. Står i kyrkboken. Han var krögare, gift med Anna Brun. De hade bara ett barn, Brita Lena.
 
Inte heller dottern Maria, död 2/9 1725 i Öja.
 
Inte heller sonen Johan, skogvaktarn, f ca 1686, d 13/1 1723 i Endre.
 
Israels dotter Brita var född 29/4 1686 i Stenkumla. Står i kyrkboken. Hennes man, Per Engedahl, var född 28/3 1684 i Burs.
 
Bland Johan Hagetorn d.ä.:s barn kan jag nämna:
 
Min ana, Per Johansson Hagetorn, var kanske född 1690 och döpt 1/1 1691 i Sigsarve, Burs.
 
Jag ser inte Johans dotter Engel Johansdotter Hagetorn, f 4/1 1694 i Ungbåtels, Stånga, gift med Jacob Olofsson Sudergårda, Hellvi. Hon dog 12/3 1743 i Ungbåtels, Stånga.
 
Inte heller dottern Maria, född 19/4 1696 i Ungbåtels, Stånga.
 
Vidare:
 
Israel Johansson, f  20/4 1700 i Ungbåtels, Stånga.
 
Johan Johansson, f 13/12 1701 i Ungbåtels, Stånga.
 
Margreta Johansdotter, f 2/6 1704 i Ungbåtels, Stånga.
 
Johan Johansson (2), f 18/4 1707 i Ungbåtels, Stånga.
 
Jag ber om ursäkt för att eventuellt ha missat någon uppgift i den långa texten.