NULL Skriv ut sidan - SV: auDNA-Finska frälsesläkter

Anbytarforum

Titel: SV: auDNA-Finska frälsesläkter
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2019-08-09, 23:31
Som jag påpekat ett flertal gånger, så är inte auDNA-forskning en exakt vetenskap – men, liksom inom forskningsområden såsom arkeologi, så utgår man ifrån hypoteser framtagna för att i möjligaste mån förklara tillgänglig data. Desto högre förklaringsvärde – desto troligare är det att hypotesen är korrekt.
 
Ju fler indicier som stödjer hypotesen, desto högre sannolikhet…

Ett kraftfullt verktyg inom auDNA-forskning är klusteranalyser (i vid mening). Med kluster menas i detta sammanhang att det finns en gemensam nämnare av något slag.

Då jag i mitt senaste inlägg postulerat att jag är en ättling till Olof Jonsson (ca 1655 i Hjogböle), så har jag för en utvidgad analys valt att studera ett kluster bestående av ättlingar till Olofs ff ff f, Olof Jonsson (~1490 i Bureå).

Bland ättlingarna till OJ (~1490) så har jag identifierat 12 ättlingar vilka alla sinsenellan är genetiskt släkt med varandra och med mig. Detta trots att de förekommer på 7 olika segment, och 10 olika släktgrenar! (Se grafen nedan – en färg för varje segment). De är alla dessutom genetiska matchningar med ca var 7:e av mina 1775 matchningar!

På dessa 7 segment finns ytterligare 18 stycken kända Bureättlingar fördelade. Totalt 30 stycken av mina i dagsläget 66 stycken identifierade Bureättlingar (~45%)!

Utöver dessa återfinns 81 matchningar – utan känt genealogiskt ursprung – fördelade på dessa segment, där alla är äkta auDNA-kusiner med de övriga på respektive segment – dvs alla delar en gemensam ana!

Detta resultat kan svårligen förklaras på annat sätt än att jag de facto har en genetisk koppling till Buresläkten.

Not:CD i rubriken nedan står för Cluster Density (vad jag tidigare mer specifikt kallade DIGR).