NULL Skriv ut sidan - SV: När är Nils Edström född?

Anbytarforum

Titel: SV: När är Nils Edström född?
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2019-08-08, 17:26
Hej Hans Olof!

Jag har inte haft tillgång till datorn på länge men nu tar jag vid och studerar Arkiv Digital. Jag är intresserad av din teori att Petter Edström tar han om sin halvbror Nils som är son till Lars Hemmingsson och Malin Svensdotter och som är faderlös sedan 5 års ålder. Då får sonnamnet Persson istället för Larsson enl. teorin.

Är det säkert att Lars Hemmingsson och ryttaren Lars Hemmingsson Meylund är samma person? När det står att Lars Hemmingsson dör vid Eds bruk 1742 så står det att han varit gift 2 gånger och har 5 barn i andra giftet och inget i det första?? Jag kan inte upptäcka att hans "första" hustru Ingryd Andersdotter är död och han är tydligen mjölnare? vid Bruket (jag kan inte läsa ut vad det står så jag gissar)? Det står heller inget om att när ryttaren Lars Hemmingsson gifter sig med Malin Svänsdotter 1719 att han är änkling. Om man kan få reda på var Malin Svänsdotter tar vägen efter 1742 (om det är son som änka efter Lars H.) så skulle det var en hjälp. Det finns ju ganska utförliga husförhörslängder för den tiden i Västra ed. En hake är att Nils Persson inte är omnämnd i 1758 års utflyttade från Västra Ed, men endast i Gamleby "intflyttade till Casimirsborg" samma år.

Bästa hälsningar
Inga