NULL Skriv ut sidan - SV: Visorna till Viola

Anbytarforum

Titel: SV: Visorna till Viola
Skrivet av: Ola Persson skrivet 2019-08-07, 20:04
Det artar sig!

Jag hade von Stedingk på min lista men inte hunnit till Kurt Gustaf Eugen. Du noterar också adressen i Stockholm och närheten till Haga. Och vid närmare läsning är det just Haga, slottet och parken i Stockholm, som avses. Författaren alluderar bl a till Bellman och hans fjäril. En annan dikt i del 3 rubriceras kort och gott Drottningholm.

Och nu till en intressant psykologisk iakttagelse. Del 3 är dedicerad med vacker piktur i rött bläck till "min lilla rara fästmö Gulli". Men den boken är inte läst! Den är ouppskuren och så styv i häftningen att den inte är öppnad. Bara del 1 är helt uppskuren och del 2 är bara delvis uppskuren. Har Gulli tröttnat på uppvaktningen? Eller tyckte hon inte att poesin var så läsvärd? Här ett exempel på vår poets förmåga, de inledande raderna i dikten Viola:

I dag är det fest i vår kammar,
Ty dagen bär, Drottning, ditt namn,
Det älskade namnet, som stammar
Från blomman i skogarnes famn,
Det namnet, som städs för mig klingar
Med genljud i hjerta och själ
"Det namn, som har klng, som har vingar,
Det namn som passar dig så väl".

Hur som helst. Här handlar det om spekulationer. Det namnet du kommit fram till kan vara vår rimsmed, men att bevisa det återstår. Någon därute måste bekräfta att så är fallet. Det kan bli nog så svårt eftersom dessa dikter tycks ha varit av mycket privat natur.

Hälsar
Ola P