NULL Skriv ut sidan - SV: Visorna till Viola

Anbytarforum

Titel: SV: Visorna till Viola
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2019-08-07, 16:54
Ett annat sätt att angripa problemet är att fråga sig vem som i början av förra seklet hade bäst förutsättningar att genomföra ett sådant här projekt: ekonomi att bekosta tryckprocessen och att ha rest runt lite i världen.

Prio 1. En adlig person? Vars förnamn K-g kan stå för t ex Karl-Gustav? Och vars efternamn S-k kan stå för t ex Sack?

Prio 2. En person knuten till just Tryckeri AB Svea med möjlighet att under tre år avsätta tid för att sätta och i mycket liten upplaga (på fint, tjockt lumppapper dessutom) trycka sina visor till Viola?

Ah, jag anar nu att det finns spår av överklassperspektiv och kanske också av högre utbildning i visorna. I så fall är nog skräddaren från Skellefteå inte så trolig - han står dessutom vid den aktuella tiden som skrädderiarbetare och skulle nog inte ha förslösat sin sannolikt magra lön på så exklusiva trycksaker.

Jag gjorde ungefär motsvarande sökning i databasen Sveriges befolkning 1910, och då fick jag upp en kanske mera intressant person: Kurt Gustaf Eugén von Stedingk, född 1891-08-20 och son till Hans Ludvig von Stedingk, som vid den aktuella tiden var kapten vid Göta Livgarde och operachef samt från 1912 även kabinettskammarherre vid hovet. Familjen bodde 1910 i kvarteret Rådjuret vid Karlavägen, inte så väldigt långt från Hagaparken, och flyttade 1921 till Villa Beylon vid Ulriksdal.

Men han kanske redan finns på din lista? Det som möjligen talar emot honom är att hans första förnamn i nästan alla källor skrivs Curt.

Det vore förresten roligt att få läsa ett smakprov ur visorna till Viola.

Hälsningar
Hans Olof