NULL Skriv ut sidan - SV: Collin, Andreas Olai

Anbytarforum

Titel: SV: Collin, Andreas Olai
Skrivet av: Jerker Andersson skrivet 2019-08-02, 22:49
Stefan Gelow,


Stort tack för din fylliga och tillrättaläggande information om släktförhållandena!


Kunde dock lära mer om Smålands ryttare genom att ställa frågan om Anders Christopherson var Olof Anderssons far. I mitten av 1600-talet verkar ryttarna haft det extra svårt. Både Anders Nilsson i Hyalt, senare Nygård, och Anders Christopherson med sin bror ryttaren Jöran Christopherson led ekonomisk skada. De ska ha fått ersätta sina s.k. rustningar ett antal gånger. Jöran C. miste ena armen i strid och blev fattig. Anders N. ska ha blivit tillfångatagen och suttit i fångenskap 20 veckor och därefter inte kunnat tjänstgöra mer pga lyten och men, utan blev rusthållare i Nygård istället.


Olof Andersson och hans syskons beröring med Gnustorp, Bräkentorp och Luddö (Ludde skattehemman och kvarn) ger mig intresse av att titta på om det finns släktskapsförhållanden mellan Christophersons och dem. Christopersons har varit ägare av Luddö och till viss del Gnustorp. Anders C. har vad jag kunnat se varit skriven under Bräkentorp också.


Dåtida skrift tex i domböckerna är än så länge svår i mina ögon. Träning ger färdighet heter det...