NULL Skriv ut sidan - SV: Johannes Laurentii Fernaeus f 1658 - Släktskap

Anbytarforum

Titel: SV: Johannes Laurentii Fernaeus f 1658 - Släktskap
Skrivet av: Leif Eriksson skrivet 2019-08-01, 18:43
Tack Bertil,
Hade en förhoppning att Gefles slägter skulle tillföra något nytt med avseende på familjen Steen men tyvärr så blev jag besviken. Det är väl ungefär i den vevan och efter som det finns nedtecknad information. Catharina Jonsdotter Steen sägs vara född i Gävle 166 03 04, fosterdotter hos Jacob Petri Grubb, om jag inte minns fel, och hennes syster Margareta Jonsdotter Steen dör i Gävle 1724 02 28, gift med Jacob Jacobsson Wessman. På JJW:s gravstenen i heliga trefaldighet i Gävle står årtalet 1696. Men Jacob Wessman var bevisligen vid liv då han skrev testamentet 1724 i samband med hustruns död ( Gävle stad Rådhusrätt och magistrat (X) FIIa:5c (1716-1725) Bild: 193 Sida: 1100 ). Erik Sehlberg skriver även att Jacob blev borgare den 5 dec 1687 och var en av de äldsta 2(24?) år 1704 och bodde då vid Islandet, dvs skeppsstaden i Gävle ( Avskrifts- och kopiesamlingen (HLA) (AC, BD, X, Y) Vol:89 Bild: 730 Sida: 269 ) Däremot så kan jag inte hitta hans död efter att hustrun Margareta dött. Lambrikt hittas i Västerås men utan ledtråd om när och var han var född och vart han tog vägen. Petter Steen hade minst 3, kanske 4 fruar i Västerås och minst 18 barn, inte heller här har jag fått fatt i vart och när han var född och var han dog. Däremot en hel del av hans barn som jag hittat i Stockholm. En av Petters söner KAN vara den Georg Johan/Johan Georg Steen f 1731 05 31 i Västerås och som ankom Pennsylvania 1754 eftersom jag inte hittar honom någon annan stans. Johan Steen m familj i Rimbo hittade "Guhr" tidigare. Har du något förslag om vart det möjligen kan finnas ytterligare information om Steens.