NULL Skriv ut sidan - SV: Johannes Laurentii Fernaeus f 1658 - Släktskap

Anbytarforum

Titel: SV: Johannes Laurentii Fernaeus f 1658 - Släktskap
Skrivet av: Leif Eriksson skrivet 2019-07-29, 16:17
Fortsätter på tråden och testamentet.
Hittade perukmakare Petter Steen och hans 3 hustrur och 18 barn ( möjligen 19) på Slottsgatan Västerås, mellan 1711 - 1738 . Kan emellertid inte finna hans födelsedatum och ej heller hansd död. Fler av hans barn flyttade till "Holm" vilket jag antar är en omskrivning för Stockholm. Petter född och död var?

Petter hade fler syskon, Catharina Steen f  1661 mars 04 i Gävle,  död 1710 aug 14 Stene eller Prästgården, Järvsö, fosterdotter i familjen Grubb, Gävle .Hon var hustru till Johannes Fernaeus, son till Johannes Laurentii Fernaeus.

Petter och Catharina Steen hade fler syskon, bla;

1) Margareta Jonsdotter Steen, död i Gävle Heliga Tref. 1724 feb 28. Gift med Johan Jacob (Jacobsson, Johansson,Andersson,Westman,Wessman?). Troligen inga barn.

2) Johan Steen f? d? länsman i Hiälby, troligen född i Gävle ca 1650 -1690, död när och var?
Min fråga här är om det finns någon som kan hitta var Hiälby kan finnas. Har hittat endast ett Hiälby då en "Daniel Andersson i Hiälby" var närvarande vid urtima Ting uti Giäsenes Härad i Miäldrunga Torp ( har dock inget med Johan Steen att göra) någonstans i Östergötland/Södermanland/Närke. Kan dock inte lokalisera stället Hiälby.

3) Lambrick Steen troligen född i Gävle ca 1650 1690, död när och var?

Personerna ovan nämns i bifogat testamente
                                                                                                                                                    Gävle stad Rådhusrätt och magistrat (X) FIIa:5c (1716-1725) Bild: 193 Sida: 1100

Har någon av er stött på dessa personer i era egna eftersök eller har annan information som kan leda mig vidare så är jag tacksam för att få en kontakt.