NULL Skriv ut sidan - SV: Nygårdssläkten - Barn till Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Jonsdotter (d.1705) i Nygård?

Anbytarforum

Titel: SV: Nygårdssläkten - Barn till Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Jonsdotter (d.1705) i Nygård?
Skrivet av: Jerker Andersson skrivet 2019-07-29, 13:36
Hej alla!

Roligt att läsa om intresset kring Nygårdssläkten. Tack för era fina och djupgående bidrag här!

Mina morföräldrar m.fl. bakom dem har fått sin sista vila på Ryssby kyrkogård. Har under många år funderat på kalkhällen från 1600-talet som finns på södra sidan av kyrkan. Texten är pga ålder och viss latin svårtydd. Tog mig tid förra sommaren att tyda texten då kyrkan inte svarade på förfrågan om man tidigare avläst den. Fann att inskriptionen omtalade Anders Nilsson (d. 1684) och Ingeborg Joensdotter (d. 1705) vilka finns i mitt släktträd.

Tittade vidare på Anders Nilsson eftersom det framkommer i dombok att han tjänat konungen och fosterlandet i 30 års tid. Anders finns i krigsarkivets rullor. Än så länge har jag hittat honom från 1648 till 1657 som ryttare under gård i Hyalt, och senare under Nygård. Det innebär att han och Ingeborg kan ha bott i Hyalt fram till Joen i Nygårds död 1657. Detta år skrivs Anders Nilsson som ryttare under gården Nygård. Nämnas ska att Joen tidigare var rusthållare, vilket också framkommer i krigsarkivet.

I Sunnerbo dombok 1649 finns en Anders Nilsson i Hyalt sakfälld för att i ett större bråk med flera sakfällda, ha tillfogat en man köttsår i armen.

I krigsarkivet kan jag ana att Anders Nilsson rider under egen gård i Hyalt. Det finns ingen rusthållare antecknad. I Hyalt fanns samtidigt en Nils Håkansson med sin son Bengt Nilsson, vilket framkommer i Sunnerbo dombok. Kan Nils Håkansson vara Anders Nilssons far?

Bifogar några bilder.

Med vänlig hälsning
Jerker Andersson, Ljungby