NULL Skriv ut sidan - SV: Föräldrar till Gustaf Petersson K(C)OMPASS, Fiddekulla

Anbytarforum

Titel: SV: Föräldrar till Gustaf Petersson K(C)OMPASS, Fiddekulla
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2019-07-21, 17:44
Haha, för min del är det jag som får tacka, för du fick igång mig till att leta rätt på min farmors mormors släkt, som hittills blivit styvmoderligt behandlad.

Nu har jag hittat en hållbar koppling för hur Peter Gummesson och Maria Johansdotter kan ha hamnat i Vissefjärda. Peters farmor Kerstin Persson blev ju som framgick av föregående post änka två gånger. Sista gången hon gifte om sig var det med en man från Knapsmåla i Madesjö, Sven Håkansson. Svens syskon Segrid och Peter gifte sig med Jon Larsson och Ingeborg Jonsdotter i Brändemåla, Vissefjärda.
Jag ser också att det vimlar av dopvittnen från Stora Kolfly, och härifrån har folk gift sig till Stolpabäck i Vissefjärda, dvs grannbyn till Flädingstorp. Börjar man undersöka lite närmare - vilket jag inte har gjort än - är det inte omöjligt att där dyker upp halvsyskon och halvkusiner till Gumme Månsson och Peter Gummesson i området.

Jag hittade nu även Elin Pettersdotters - Peter Gummessons mor - exakta födelsedatum. Det är 1748-07-24, föräldrar Peter Matthsson och Maja Svensdotter i Virkesjö. (Algutsboda (G, H) C:1 (1722-1749) Bild: 226 Sida: 441)

Apropå fler båtsmän i släkten så gifte sig Gustafs brorsdöttrar med båtsman - Christina Maria Davidsdotter med Nicolaus Petersson Rydman i Skäveryd och Ulrika Lovisa Davidsdotter med Sven Magnus Pettersson Målgren i Andersmåla.