NULL Skriv ut sidan - SV: Föräldrar till Gustaf Petersson K(C)OMPASS, Fiddekulla

Anbytarforum

Titel: SV: Föräldrar till Gustaf Petersson K(C)OMPASS, Fiddekulla
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2019-07-19, 15:20
Jamen, oh, där är hon ju! Jo, jag har tidigare tittat på Ingeborg Lisa i Persmåla och tänkt att hon kunde vara en syster och kollat de Ingeborg Lisa som fötts i Algutsboda. Men det var innan du igår nämnde att familjen fått barn i Flädingstorp. Det börjar ju hålla ihop riktigt bra, det här. Visserligen var modern 34 år snarare än 24 vid Ingeborg Lisas födelse, men att felaktig ålder uppges på modern hör ju till vanligheterna. Det borde alltså vara lillasyster som är med David i Persmåla.
Jag letade i utflyttningslängden för Algutsboda igår, men den är så trasig, och jag kunde inte hitta Peter Gummesson och Maria Johansdotter där för att få bekräftelse på om det var de som hamnade i Flädingstorp. Vissefjärda har tyvärr ingen inflyttningslängd förrän 1832.

Sven Månsson är väl knappast vare sig farbror eller morbror, eftersom syskonens far heter Peter Gumesson och modern Maria Johansdotter. Inte ingift heller, hans döda fru hette Stina Petersdotter. Möjligen om han varit gift tidigare.

David gifter sig första gången 1836-08-25 i Vissefjärda. Han är då 24-årig dräng i Smedjemåla (grannby till Fiddekulla) och hustrun Maja Petersdotter är 35-årig "deja" i Smedjemåla (tidigare i Kyrkeby) med två "oäkta" barn (varav Gustaf Compass är fadder till det ena).
De får barnen Ulrika Lovisa f 1836, Christina Maria f 1839, Ingrid Lena f och d 1843 samt Peter, som blir smed, f 1843.

Maja dör 1869 - familjen bor då på fattigstugan - och 1873 gifter David om sig med Cajsa Lisa Magnidotter i Fiddekulla, varpå han bosätter sig i Fiddekulla.
Han får med henne barnen Emma Christina f 1872 (före giftermålet) och Carl August f 1876.