NULL Skriv ut sidan - SV: När är Nils Edström född?

Anbytarforum

Titel: SV: När är Nils Edström född?
Skrivet av: Inga Wallenquist skrivet 2019-07-19, 13:57
Tack Birgitta och Hans Olof!

Jag har undersökt Petrus och Christinas dopvittnen och inte funnit några kopplingar till Nils och hans hustrus släktingar än så länge. De flesta är från Vindö och jag räknar med att vänner och bekanta eller ägare till säteriet som löjtnant Lostjerna och Christina Lovisa Nordenflycht. Inga släktingar alltså. Jag skall undersöka vidare.

När Nils och hans hustru är på Helgerum i Västrum så anges Nils till 27 år och makan Cajsa till 31 år. Om det stämmer så skall Nils vara född 1735 och Cajsa 1731 och det senare stämmer. Cajsa Nilsdotter är född 1731-02-07 i Boda, Hallingeberg. I Gamleby flyttbok 1756 står det att hon flyttar från "Boden", Hallingeberg till Gamle byn. I Nils fall står det från Ed till Casimirsborg. Ed är ju Västra Ed medan Eds capell är Östra Ed, men jag vet inte om det stämmer när det gäller flyttlängden. Någon gård eller torp står det inte heller i flyttlängden.

Det förekommer flera skomakare Edström i Gamleby. Lars Edström är skomakare på Casimirsborg lite senare än Nils, på 1776-77-talet. Han stannar sedan i Gamleby livet ut. Lars heter Olofsson och född i 1742 är Västra Ed, men jag han inte studerat Lars anor i och med att han inte är släkt med Nils, var jag kan se.

Hans Olofs teori att Nils är "fosterson" till skepparen Petter Edström har jag inte kunnat studera vidare. Det är ju märkligt med flera Edström i Västra Ed, men jag han inte funnit några släktkopplingar än.

Bästa hälsningar
Inga