NULL Skriv ut sidan - SV: Föräldrar till Gustaf Petersson K(C)OMPASS, Fiddekulla

Anbytarforum

Titel: SV: Föräldrar till Gustaf Petersson K(C)OMPASS, Fiddekulla
Skrivet av: Marie Petersson Engnell skrivet 2019-07-19, 11:53
Ett litet OJDÅ här! För drängen Peter Gummesson i Högahult bör ha varit just den Peter som gifter sig med Maria och blir far till Gustaf och David Pettersson. Han bodde nämligen just i Högahult när han gifte sig med Maria 1804.

Har du hittat var Peter och Maria bosatte sig efter Gåsamåla? Jag hamnade nämligen där "bakvägen" genom att jag följde David från Vissefjärda och till en drängtjänst i Persmåla i AI:8. Där stod han som född 1812, men när jag sedan hittade den ende tänkbare födde David Pettersson var han född i slutet av november 1811. Föräldrarna finns i Gåsamåla i Algutsboda (G, H) AI:5 (1807-1814) Bild: 545 Sida: 1071, men är strukna som bortflyttade, utan angivelse om vart. Sedan har jag inte kunnat hitta dem förrän Fiddekulla. (Jag började också rota lite i det här igår; jag har annars haft det vilande i ett par år och forskat om annat).

Jag har hittat Johannes och Helena (Marias föräldrar) i backstugan Grönåsen, Ekeberga, där Johannes dör  1823-08-03. Helena dör i Bäckalöv? u Gröna, Ekeberga 1835-01-02.
Ett förslag till föräldrapar för Helena är Jonas Stark, soldat i Gransjö, Algutsboda, och Christina Johansdotter från Gransjö i Algutsboda. Men den uppgiften har jag fått från en annan släktforskare, jag har inte undersökt tillräckligt för att ha fullgott belägg för det.